Konrad Uzarski: Modelarstwo moja wielka pasja!

W dniach 30-31 lipca br. na lotniku modelarskim w Izdebnie Kościelnym koło Grodziska Mazowieckiego odbędą się Ogólnopolskie Zawody Modeli Szybowców o Puchar ATTP. Ta widowiskowa impreza ściągnie do nas kilkudziesięciu pasjonatów modelarstwa z całej Polski. Aby przybliżyć czytelnikom naszego portalu na czym polegać będą te zawody, postanowiliśmy porozmawiać z jednym z pasjonatów modelarstwa. Zapraszamy na wywiad z p. Konradem Uzarskim, miłośnikiem modeli i makiet samolotów oraz szybowców, jednym z założycieli […]

W dniach 30-31 lipca br. na lotniku modelarskim w Izdebnie Kościelnym koło Grodziska Mazowieckiego odbędą się Ogólnopolskie Zawody Modeli Szybowców o Puchar ATTP. Ta widowiskowa impreza ściągnie do nas kilkudziesięciu pasjonatów modelarstwa z całej Polski.

Aby przybliżyć czytelnikom naszego portalu na czym polegać będą te zawody, postanowiliśmy porozmawiać z jednym z pasjonatów modelarstwa. Zapraszamy na wywiad z p. Konradem Uzarskim, miłośnikiem modeli i makiet samolotów oraz szybowców, jednym z założycieli lotnika w Izdebnie oraz współorganizatora zbliżających się zawodów.

Serdecznie polecamy nasz wywiad, dzięki niemu poznamy fantastycznego człowieka, który wręcz zaraża swoją pasją…

 

Grodzisk Sport News: Nie wszyscy wiedzą, że w miejscowości Izdebno Kościelne tuż obok autostrady A2, niedaleko Grodziska Mazowieckiego znajduje się lotnisko modelarskie. Proszę opowiedzieć nam coś więcej o tym obiekcie, gdzie dokładnie jest położony, kiedy powstał i w jakim celu?

Konrad Uzarski: Nasza poprzednia Lokalizacja Parzniew obok Pruszkowa, przestała funkcjonować, ponieważ wynajmujący ANR sprzedała teren developerowi pod inwestycję. Nauczeni doświadczeniem szukaliśmy terenu dalej od „ cywilizacji”, ale z możliwie dobrym dojazdem i trafiliśmy idealnie. Lokalizacja w Izdebnie Kościelnym jest oddalona parę kilometrów od zabudowań a bliskość autostrady skutecznie hamuje powstawanie nowych zabudowań. Lotnisko powstało dzięki paru zapaleńcom, wiele czasu i potu poświęciliśmy, aby kawałek nieużytku zamienić w lotnisko modelarskie z ciekawą infrastrukturą. Ale opłacało się lepiej trafić nie mogliśmy, mieszkańcy Izdebna są przyjaźni i życzliwi, informacja o każdym większym wydarzeniu rozchodzi się po przez media społecznościowe miasteczka i okolic. Możemy zawsze liczyć na kibiców i z miłą chęcią odpowiadamy na wszelkie pytanie związane z modelarstwem.IMG_4781

Na lotnisku systematycznie spotykają się miłośnicy modelarstwa. Na czym polegają Państwa spotkania i kiedy, w jakich dniach i godzinach można Was tam spotkać?

Obecnie lotnisko zespala – specjalnie używam takiego słowa, ponieważ nie jesteśmy zrzeszeni – 24 pilotów: są w śród nich, juniorzy, emeryci, ludzie pracujący w rożnych zawodach, ta choroba nie wybiera. Jeśli pogoda jest łaskawa, to co weekend można spotkać modelarzy, pooglądać samoloty, szybowce, śmigłowce czy wielowirnikowce na ziemi i w powietrzu.

Modelarstwo to pasja i hobby, która wielu osobom towarzyszy często od młodzieńczych lat. A jak było w Pana przypadku, proszę opowiedzieć skąd pasja i zmiłowanie do modeli latających?

Moja historia jak wiele innych zaczęła się w młodzieńczych latach, kiedy chodziłem z głową w chmurach a w szkole na lekcjach, kiedy widziałem przez okno piękne Cumulusy (są to chmury powodujące powietrzne prądy wznoszące) raczej nie myślałem o nauce, a o puszczaniu modeli. Wtedy to były modele swobodnie latające a aparatura do zdalnego sterowania kosztowała dobrych sześć średnich pensji i człowiek w moim wieku mógł tylko o niej pomarzyć. Ale zacznijmy od początku w wieku ośmiu lat, kiedy miałem już pokaźną kolekcje modeli plastikowych w popularnej wówczas skali 1:72 i piękną dioramę lotniska z oświetleniem zasilanym starą płaską baterią 4,5V wpadło mi w ręce czasopismo „Modelarz” i pomyślałem, że modele latające mogą dać więcej frajdy. Jak większość wówczas młodych ludzi zacząłem sklejać jaskółkę zakupioną w składnicy harcerskiej przy ul. Marszałkowskiej. Był to piękny model, natomiast latał średnio. Pamiętam, że do napinania poszycia skrzydeł, które było wykonane z papieru pakowego Jawa 40 używałem nitro cellonu, który śmierdział niemiłosiernie a ze moim warsztatem była kuchnia, cierpliwość moich rodziców się skończyła i za kare zapisali mnie do pruszkowskiej modelarni. Wiele lat tam uczęszczałem, biorąc udział w zawodach szybowcowych i modeli na uwięzi. Kiedy wszedłem w dorosłe życie wpadłem w ramowy schemat praca, dom do czasu, kiedy mój syn Adrian przyszedł do mnie pokazując na internecie ciekawy model na sprzedaż. Długo nie trzeba było czekać na efekty w przeciągu miesiąca byliśmy uzbrojeni po żeby w nadajnik i parę modeli. Okazało się że modelarstwo tak się rozwinęło podczas „mojej nieobecności”, że trzeba było uczyć się wszystkiego od nowa. Obecnie mój syn raczej ugania się bardziej za modelkami jak modelami, ale młodszy Jakub pozostaje mi wierny w ganianiu po polu a każda chwila na świeżym powietrzu z dala od komputera jest w dzisiejszych czasach sukcesem.

IMG_4808Pan i Pańscy Koledzy spotykacie się często na różnego rodzaju zawodach i zlotach w całej Polsce, chyba dużo czasu spędzacie ze sobą? Proszę powiedzieć, gdzie i kiedy odbywają się w naszym kraju, regionie najciekawsze zawody modelarskie?

Modelarze to z natury bardzo towarzyscy ludzie i każdą wolną chwile starają się spędzać razem, jak mawia moja żona to „sekta modelarska”, oczywiście sama również bierze udział w każdej imprezie o ile obowiązki pozwalają. Całoroczny harmonogram zawodów modeli szybowcowych można podejrzeć na stronie: www.attp.pl lub na naszej stronie lotniskowej: www.lotniskoizdebno.pl.

Konstrukcja modelu wymaga pracy, wiedzy i technicznych umiejętności. Do tego trzeba chyba zainwestować w sprzęt, dlatego modelarstwo wydaje się być drogą rozrywką?

Wręcz przeciwnie za cenę 1 tys. można nabyć model, nadajnik i latać godzinami, biorąc pod uwagę cenę chociażby gry na konsole to zamiast 4-5 gier mamy zestaw, przy którym nasza pociecha w towarzystwie ojca spędzi milo czas na świeżym powietrzu poznając w sposób prosty tajniki aerodynamiki i rozwijając się technicznie. Obecnie modele są sprzedawane w rożnych wersjach od tzw. Kit’ów do samodzielnego składania po modele gotowe do lotu tzw. RTF ready to fly.

Czy sterowanie modelem szybowca lub samolotu z napędem silnika jest trudne. Proszę powiedzieć pokrótce, na czym to polega i czy każdy może tę sztukę posiąść? Jakie trzeba spełnić wymagania, aby móc zostać modelarzem i puszczać swoje makiety?

IMG_4798Modele szybowców są łatwe w pilotażu, większych trudności przysparza odszukiwanie i wykorzystywanie wnoszących kominów termicznych, aby lot trwał jak najdłużej, ale to przychodzi z czasem. Modele dla początkujących wykonane są z pianki EPP, która jest bardzo elastyczna i model z niej wykonany właściwie jest niezniszczalny a wszelkie naprawy można wykonać na miejscu klejem typu „kropelka”. Potem przychodzi czas na makiety, które majestatycznie latają i ciężko je odróżnić od oryginałów.

Już niedługo, bo w dniach 30-31 lipca na lotnisku w Izdebnie będzie można podziwiać efekty Państwa pasji w trakcie Ogólnopolskich Zawodów Modeli Szybowców o Puchar ATTP. Jak wielu startujących modelarzy przewidują Państwo podczas ogólnopolskich zawodów oraz w jakich kategoriach będą ze sobą konkurować?

Serdecznie zapraszamy na zawody całe rodziny w szranki potyczek stanie blisko 30 zawodników w dwóch kategoriach, które to w sposób zrozumiały spróbuje opisać. Pierwsza klasa standard to makiety szybowców nowoczesnych o twardym poszyciu płatów, druga to klasa retro są to modele wiernie odwzorowujące zabytkowe szybowce z okresu przed i po wojennego, ten podział jest konieczny, ponieważ tak jak w prawdziwym szybownictwie tak i tu zabytkowe szybowce nie miały by szans z nowoczesnymi, ale niepodważalnie klasa retro prezentuje się bardziej okazale w powietrzu. 

Na czym dokładnie polegają te konkurencję? Czego widzowie mogą się spodziewać?

Konkurencje są dwie dla obu klas. Szybowiec za pomocą holownika (drugiego modelu silnikowego) zostaje wyciągnięty na wysokość 300m. i tam pozostawiony na pastwę żywiołu od tej pory szybownik musi obserwując chmury, ptaki i wiatr i używając całej swojej wiedzy i zmysłów utrzymać się w powietrzu najlepiej 10 min. Czas krótszy lub dłuższy przynosi ujemne punkty po locie należy wylądować na punkt, polega to na wyładowaniu jak najbliżej oznaczonej strefy na lotnisku. Ze względów bezpieczeństwa w powietrzu mogą przebywać nie więcej jak 4 modele szybowców, ale proszę wierzyć jest to niesamowity widok, kiedy parę szybowców równocześnie „kręci w kominie” Modele mają wielokrotnie po parę metrów rozpiętości i ważą paręnaście kilo, będzie okazja podziwiać największe modele z całej polski w jednym miejscu.IMG_4814

Czy poza zawodami szybowcowymi, które są niezmiernie widowiskowe, goście i kibice mogą liczyć na dodatkowe atrakcje?

W przerwach między holowaniami będą pokazy samolotów akrobacyjnych i śmigłowców.

Zawody odbędą się w dniach 30-31 lipca, proszę przybliżyć nam ich planowany przebieg, kiedy najlepiej pojawić się na lotnisku, aby móc podziwiać zapierające dech w piersiach podniebne ewolucje modeli szybowców?

Zapraszamy całe rodziny, jest to jedyna okazja, aby w jednym miejscu zobaczyć na raz tyle modeli i być może zarazić ta chorobą ą swoje pociechy, ale uwaga na to nie ma szczepionki.

Nie pozostaje nam nic innego niż zaprosić mieszkańców Grodziska Mazowieckiego i okolic na tę wspaniałą imprezę. Portal Grodzisk Sport News szczególnie ją poleca, nie zabraknie nas na pewno z aparatem i kamerą, aby przedstawić naszym czytelnikom relację z przebiegu tego ważnego w regionie wydarzenia.

Dziękujemy za rozmowę.

7.8

Ocena artykułu

Polecane

Pokaż komentarze

  1. Lena

    Lipiec 27, 2016 at 6:42 am

    Świat pełen modeli, długie godziny spędzone na montażu, by wreszcie móc „rozwinąć” skrzydła swojego dzieła. Piękna pasja.

Dodaj komentarz

Imię*