Czym w ogóle jest pilates? Rozmowa z Agnieszką Niewieczerzał.

Pogoda przestaje sprzyjać amatorom sportów na świeżym powietrzu, warto więc rozejrzeć się za aktywnością, którą można uprawiać w ciepłym i przytulnym pomieszczeniu. Dla osób, które niekoniecznie komfortowo czują się w wymagających kondycji czy wytrzymałości sportach, dobrym pomysłem będzie Pilates – system ćwiczeń stawiających na wzmacnianie mięśni bez zadyszki i forsownych ćwiczeń. Porozmawiamy dziś z instruktorką Pilatesu, Agnieszką Niewieczerzał. – Agnieszko, czym w ogóle jest Pilates, jak można […]

Pogoda przestaje sprzyjać amatorom sportów na świeżym powietrzu, warto więc rozejrzeć się za aktywnością, którą można uprawiać w ciepłym i przytulnym pomieszczeniu. Dla osób, które niekoniecznie komfortowo czują się w wymagających kondycji czy wytrzymałości sportach, dobrym pomysłem będzie Pilates – system ćwiczeń stawiających na wzmacnianie mięśni bez zadyszki i forsownych ćwiczeń. Porozmawiamy dziś z instruktorką Pilatesu, Agnieszką Niewieczerzał.

– Agnieszko, czym w ogóle jest Pilates, jak można scharakteryzować te ćwiczenia?

Metoda Pilates ma na celu wzmocnienie naszego środka, czyli „centrum”, wzmocnienie mięśni głęboko ukrytych w celu stabilizacji naszej postawy. To ćwiczenia, dzięki którym zwiększamy świadomość własnego ciała. Efektami ćwiczeń są lepsza elastyczność, koordynacja, ogólna poprawa kondycji, wyglądu ciała oraz obniżenie stresu. Pilates to praca z ciałem mająca estetyczny wyraz, jest w niej wdzięk, piękno i lekkość

– Kto i jak wpadł na taki pomysł, kto był prekursorem tej – jeśli można tak powiedzieć – dyscypliny sportu?

W dużym skrócie: metodę tę opracował Joseph Pilates, niemiecki sportowiec. Pomimo, iż w dzieciństwie cierpiał na astmę i krzywicę, wytrwale uprawiał gimnastykę i kulturystykę. Efektem jego zmagań z chorobami jest metoda ćwiczeń nazwana od jego nazwiska, dzięki niej stał się mężczyzną o mocnej budowie ciała i cieszył się sprawnością do końca życia. Pod koniec lat dwudziestych XX w. założył własne studio, gdzie przekazywał swoje sprawdzone metody tancerzom, sportowcom i zwykłym ludziom.

– A komu dedykowane są te ćwiczenia? Czy są jakieś warunki fizyczne, które trzeba spełniać?

Metoda Pilates przeznaczona jest dla osób w każdym wieku, niezależnie od poziomu sprawności i kondycji.

– Czy w takim razie istnieją jakieś przeciwwskazania do uprawiania Pilatesu?

Nie ma przeciwwskazań do uprawiania tej formy ruchu. Pierwotnie Joseph Pilates nazwał swoją metodę ćwiczeniami kontrolowanymi. Kontrola jest niezbędna w trakcie ćwiczeń na macie. Kontrola mięśni, poprawnego ułożenia ciała, jakości wykonywanych ruchów przynosi nie tylko zamierzone efekty, ale przede wszystkim umożliwia zachowanie bezpieczeństwa.


– Czy Pilates pomaga w utrzymaniu zdrowia i ciała w dobrej formie? Czy może np. zapobiegać pewnym schorzeniom, albo nawet je leczyć?

Dzięki Pilates utrzymujemy ciało w dobrej formie. Wszystkie ruchy są powolne, skoordynowane z oddechem, co sprzyja precyzyjnemu ich wykonaniu, dlatego metoda ta jest doskonała dla osób z bólami stawów, kręgosłupa, dla osób z nadwagą, przeciążonych pracą siedzącą lub stresem. Ćwicząc regularnie metodę Pilates będziemy lepsi w innych rekreacyjnych sportach oraz sprawniej będziemy wykonywać swoje codzienne zajęcia bez zużywania nadmiaru energii.

– Jak wygląda i jak długo trwa sesja, czy też pełny trening?

Trening trwa ok. 60 min. Sesję rozpoczynamy krótką rozgrzewką stawów, następnie wykonujemy ćwiczenia na różne partie mięśni z elementami rozciągania i uelastyczniania kręgosłupa. Są to krótkie powtórzenia, dzięki czemu zajęcia nie są nudne, a jednocześnie unikamy przemęczenia. W mojej praktyce zajęcia kończę systemem rozciągania lub relaksacji, co bardzo odpręża umysł i ciało.

– Czy do takiej gimnastyki trzeba się jakoś specjalnie przygotować, mieć jakiś sprzęt?

Potrzebny nam jest wygodny, niekrępujący ruchów strój, ćwiczymy na boso i na matach do Pilatesu.

– Skąd u Ciebie pomysł na Pilates? Jakie były Twoje początki?

Od dawna próbowałam różnych form ruchu, przede wszystkim z powodu przeciążeń spowodowanych pracą przy komputerze, a co za tym idzie bólami kręgosłupa. Na zajęcia Pilates jako uczestnik trafiłam przypadkiem kilka lat temu. Ta metoda okazała się dla mnie najbardziej skuteczna. Nie przepadam za przepełnionymi salami fitness z głośną muzyką, a po Pilatesie czułam się odprężona, zrelaksowana i pełna energii. Postanowiłam przekazać tę metodę innym.

– Czy żeby być instruktorką Pilatesu, trzeba mieć jakieś specjalne uprawnienia, skończyć jakiś kurs?

Tak – żeby przekazywać wiedzę innym, musiałam ukończyć kurs na instruktora metody Pilates w PILATES SCHOOL BODY BALANCED, gdzie jednocześnie zapoznałam się z podstawami anatomii i zdrowego ruchu. Zdobyłam Legitymację z uprawnieniami Instruktora Pilates oraz Certyfikaty uprawniające mnie do pracy z metodą Pilates dla różnych grup pod względem sprawności: grupy początkujące, zaawansowane, kobiety po porodzie, Pilates dla seniorów, Pilates – ,, Zdrowy Kręgosłup”.

– Czy poza prowadzeniem zajęć dla swoich kursantów, sama też ćwiczysz? Czy to jedyny sport, jaki uprawiasz?

Pilates jest stałym elementem w moim tygodniowym grafiku, poza nim już trzeci sezon trenuję karate Fudokan w jaktorowskim klubie Zanshin, uwielbiam też jazdę na rowerze i na rolkach.

– Pilates można w takim razie polecić osobom uprawiającym inne dyscypliny sportowe, jako uzupełnienie treningu?

Jak wcześniej wspomniałam, to doskonała metoda uzupełniająca. Pilates jest stosowany przez sportowców w celu poprawienia kondycji i koordynacji oraz jest bardzo ceniony przez tancerzy.

– W jaki sposób można zachęcić osoby niezdecydowane, czy też poszukujące dla siebie jakiejś „spokojnej” aktywności?

Dobrze to ujęłaś: to spokojna aktywność, nie tylko poprawiająca nasze ciało, ale przede wszystkim dająca satysfakcję z wykonywanych ćwiczeń. Dodam, że oprócz samych ćwiczeń, godzina poprawnego płynnego oddechu ma zasadnicze znaczenie dla równowagi i dotlenienia mięśni, co sprzyja dobremu zdrowiu i naturalnej ochronie przed jesiennymi infekcjami.

Na zajęciach jest przyjazna atmosfera, staram się poświęcać swoją uwagę każdemu, kto z nami ćwiczy. W metodzie Pilates nie ma rywalizacji, koncentrujemy się na sobie i własnych możliwościach, stale dążąc do coraz lepszego efektu.

– Jak można trafić na Twoje zajęcia, gdzie i kiedy je prowadzisz?

Na stałe zajęcia prowadzę na Sali lustrzanej przy Hali Sportowej w Szkole Podstawowej w Jaktorowie, we wtorki i czwartki o godzinie 19:00. Prowadzę również system ćwiczeń z własnym wyposażeniem w domu klienta, dostosowany do poziomu sprawności, na terenie Jaktorowa i okolic. Można się zapisać pod nr telefonu 696-48-46-49

– A czy planujesz rozszerzenie swojej oferty treningowej?

Chciałabym stworzyć grupę dla mężczyzn, jeśli oczywiście znajdą się chętni.

– Mam więc nadzieję, że niejedna osoba zainteresuje się Pilatesem. Ze swej strony, jako uczestniczka niejednego treningu z Tobą, mogę tylko potwierdzić, że są one bardzo przyjemne, wyciszające, ale też sporo dają, już po kilku zajęciach można poczuć różnicę w swojej sprawności, a Ty jako instruktorka każdemu zapewniasz komfort i pewność siebie na zajęciach. Bardzo dziękuję za rozmowę i życzę wszystkiego dobrego, zwłaszcza wielu zadowolonych kursantów.

Dziękuję również i gorąco zapraszam do udziału w zajęciach.

Tekst/foto: Magdalena Budzaj

pilates2[1] pilates3[1]

pilates

Polecane

Dodaj komentarz

Imię*